Lezen

 

Hardloopnieuws

Trainers stellen zich voor

Hardloopwedstrijden

Over parcoursmeting

Meedoen

Aanmelden als lid

 
 
 
 

U bent hier: Home › Hardlopen › Parcoursmeting

Het meten van een hardloopparcours

Door Chris Mommenhof

In de hardloopsport raakt het gebruik van GPS horloges meer en meer in zwang. Lopers met zo’n horloge denken na afloop van een wedstrijd vaak dat de afstand niet klopt met de afstand van de organisatie. Maar hoe betrouwbaar is je GPS?

Iedereen die een navigatiesysteem in zijn auto gebruikt, weet dat zo’n prachtig hulpmiddel soms aardig in de war is en even tijd nodig heeft om weer op het juiste pad te komen. Dat gebeurt ook nu en dan met een GPS horloge en die ‘storingen’ geven dan rare berekeningen in de afgelegde afstand. Zelfs zonder storing is de nauwkeurigheid van de plaatsbepaling meestal ongeveer 3 tot 5 meter en dat geeft al een zigzaglijn terwijl je gewoon rechtuit aan het lopen bent. Het voert te ver om hier alle technische ins en outs van het GPS systeem te behandelen maar de geïnteresseerde lezer die zich in de materie wil verdiepen zou een kijkje kunnen nemen op deze (Engelstalige) informatieve websites: Measuring Running Routes en Sources of errors in GPS.

Bij hardloopwedstrijden wordt het parcours niet met satellietplaatsbepaling gemeten, maar op de fiets met de ‘Jones Counter’. Dat tellertje is tot op de decimeter nauwkeurig (afwijking +/- 0,1%) en het is de enige meetmethode die voldoet aan internationale afspraken (IAAF). Een wereldrecord op de weg wordt alleen erkend als het parcours gecertificeerd is. De Atletiekunie heeft parcoursmeters, die alle belangrijke wedstrijden iedere vijf jaar met de Jones Counter opmeten. Sinds 2007 ben ik actief als parcoursmeter. Ook zo'n leuke taak waar je als vrijwilliger voor AAC zomaar in kan rollen. Een parcoursmeting vindt meestal plaats op verkeersluwe momenten, dus bijvoorbeeld op de vroege zondagochtend.

Basis voor de meting is een recht stuk weg in de nabijheid van het te meten parcours, waar het kadaster een ijkbasis (tussen de 300 en 500 meter en tot op de millimeter nauwkeurig) heeft uitgezet. Zowel voorafgaand, als na afloop van een meting, wordt de ijkbasis 4x gefietst, waarbij de begin- en eindstanden van de Jones Counter worden genoteerd. Het gemiddelde compenseert afwijkingen door o.a. slingeren (wind, wegdek), verandering in bandenspanning, temperatuur en wielomtrek. Uit een voorijking komt voor dat tijdstip een waarde van 1 tellertik (is bijvoorbeeld 0.0902 meter). Daarna kan de echte meting van het parcours beginnen. De verantwoordelijke voor het parcours fietst over het uitgezette parcours, op circa 20 meter gevolgd door de eerste parcoursmeter, die de ideale lijn (Shortest Possisible Route) probeert te volgen. Een 2e (en soms ook 3e) parcoursmeter rijdt daar ongeveer 10 meter achter om eventueel nog te kunnen corrigeren. Deze stoet wordt beveiligd door verkeersregelaars op de fiets en/of leden van een Motor Begeleiding Team. Bij zeer gevaarlijke situaties is de politie, tunnelbeheer of KLPD ook nog aanwezig. Kortom opvallend, maar dat is wel vaak nodig omdat niet elke verkeersdeelnemer op dat moment even helder is.

Na de meting van het parcours weer snel terug om de naijking van de fiets uit te voeren. Meestal is de temperatuur weer een aantal graden opgelopen en zijn de banden op temperatuur, waardoor de wielomtrek groter is geworden. De meetresultaten worden ingevoerd in de computer waardoor op een eenduidige wijze de lengte van een parcours wordt bepaald. Om te voorkomen dat een parcours te kort is, wordt een SCPF (Short Course Prevention Factor) toegepast waardoor per kilometer 1 meter wordt opgeteld bij de gemeten afstand en de afwijking van de teller volledig gecompenseerd wordt. Het onderlinge verschil tussen de meetresultaten van de parcoursmeters is na afloop meestal kleiner dan 1 meter, om een idee te geven hoe nauwkeurig zo'n meting verloopt.

Op de site van de Atletiekunie is een overzicht te vinden van de gecertificeerde parcoursen en op Hardloopnieuws.nl vind je nog meer informatie over parcoursmeten.

Misschien dat nu duidelijk is dat GPS nog Geen Precies Systeem is.

 
 
 
   
 
 
   
 

Ogenblik a.u.b. ...